LKJH

Vaše brána do nebes

  

100 kilometrů jako pilot

Ano, už to vypadá, že příští aktualita bude Kardašova Řečice a zpět jako pilot a ta poslední pravý okruh dráhy 25 jako pilot.
Předpověď slibovala středu jako jediný přeletový den v delším období ochlazení a přeháněk, takže jsem toho chtěl využít. Chystal se i Pepa na Hosíně s Duem, ale vlezla mu do toho kontrola z finančního úřadu, takže nikam neletěl. V Hradci do toho přišla pro změnu kontrola z ÚCL, takže start se posunul z jedenácté hodiny na odpoledne. Přijíždím na letiště a hodnotím situaci jako ne zcela ideální, ale letitelnou - čerstvý vítr kolem 5-6 metrů přesně z boku, na Vysočině slitá oblačnost, základny poměrně nízko. Na internetu zjišťuji, že Vysočina a Morava mají 7/8 oblačnosti a místy přeháňky. Přijíždí Cempa a společně s panem Smrčkou a Májou vyndaváme letadla. Připravím si Vosu, odtlačíme jí na start a jde se do toho. Pan Smrčka přesně ví kam letět, takže mně pouští pod tmavou dekou nad Barborou, kde ustředím 2,5 metr, otáčím se na severovýchod a prolétám pásku. Jihlava se mi úplně nezdá - připadá mi to jako moc jednolitá deka, zato Kamenice vypadá dobře. Letím do Kamenice a zvedám se v nádherném čtyřmetru na hraně tmavé placky. Vyhlížím Jihlavu, ale zbaběle se rozhoduji pro Tábor a dál se uvidí. Před Táborem je rozpad, otáčím na Soběslav, přitáčím přímo nad letištěm a dál na Veselí. Vpravo krásné podmínky směrem na Bechyni, mně se ale líbí víc nádherné kumuly za Budějovicemi a v Novohradských horách. Rozhoduji se pro průlet modrou dírou mezi Veselím a Hosínem. Výška 1900 QNH, to musí vyjít. Klesání 2 metry, jsem v klidu a postupuji na Hosín. Klesání 4 metry. Jsem trochu nervózní a čekám konec propadu nebo snad i malý zdvih. Nepřichází. Místo toho -6 metrů. Začínám se potit i když jsem se předtím klepal zimou, protože jsem si neoblékl bundu a teď už na to není čas. Všechno běží hodně rychle. Rychlé rozhodnutí jestli trvat na Hosíně nebo otočka domů. Točím nad Jemčinu a vyhlížím Holnou - místo, kde vždycky něco je. Nikde nic. Pořád -6 metrů. Vybírám čerstvě posečenou louku u Roseče. Horizont i letiště vidím celu dobu nad lemem kabiny, jak je Vosa skloněná k zemi. Silný vítr přes Barboru rozrušil ten šílený propad a dokonce jsem si o pár metrů přilepšil. Na otočku to bohužel není. Dlouhé finále 07 a podařilo se. Dotáhl jsem se na letiště. Přelet končí. Nadávám si, proč jsem udělal tak hloupé rozhodnutí. Dobrá zkušenost pro příště. Pan Smrčka s Májou a Honzou Fialou mi ochotné pomohli vše uklidit. Zpocený ale spokojený sedám do auta a jedu domů. Byla to dobrá zkušenost a krásné zážitky. Díky všem, co mi pomohli.

300 kilometrů jako pilot

Protože Vosa se stala předmětem doličným ve vyšetřování ohavného činu, kdy jeden rádobyinstruktor uspořádal provoz se žákem za pomoci ULLA vlekadla, čímž žáka vystavil smrtelnému nebezpečí (jak správně poznamenal jeden nečlen a ihned se rozjel na ÚCL) a k nim se přidal jeden rádobypilot s Vosou, kterou nechal trčet urostřed hangáru nezaplachtovanou a olepenou mouchami, čímž spravedlivě rozhořčil všechny poctivé a svědomité piloty a techniky a pradleny, rozhodl jsem se pro přelet z Hosína s Duo Discusem. Pepa Bušek nadšeně souhlasil, nachystal si svačinu a dohodli jsme deklaraci na Hosín-Boubín-Dačice-Hosín. Nic nenasvědčovalo tomu, že by to šlo uletět. Obloha byla modrá, jen na jihu pár vystřelených kumulů do úzkých vysokých věží, bylo pekelné vedro a dusno, ale nikam jsme nechvátali, takže jsme Duo vyndali z hangáru, nalili vodu do směrovky, naložili ho jídlem a pitím a odvezli na start.
Nechal jsem se vytáhnout jak jinak než smrtelně nebezpečně ultralajtem, v prvním náznaku stoupáku jsem se vypnul a začal si zvykat na svůj první let s Duem. Trochu jsem se s tím pral, stoupák byl slabý, rozbitý, Duo se mi trochu rozbíhalo, než jsem dostal cit, pro umístění horizontu. Dopachtil jsem se do 1800 metrů QNH a nechal se zanést skoro až k Ševětínu. Tam jsem otočil o 180 stupňů, proletěl pásku a smutně koukal na modrou čistou oblohu směrem k Boubínu. Vzal jsem to na jihozápad, kde byly nějaké chmurky, občas jsem něco přitočil a postupně se přede mnou vytvořila nádherná termická oblačnost. Celkem pohodově jsem doletěl na Boubín, kde byla k vidění zajímavá věc: přes Boubín se pomocí větru termika zvedala až do 2400 metrů QNH a v závětří hned za Boubínem měla kolem 2000, takže Duo létalo skoro půl kilometru nad základnami směrem do vnitrozemí.
Otáčím Boubín, nasazuji kurz Dačice, rychlost 140 km/hod a kochám se. Všechno probíhá naprosto pohodově, s Duem se letí nádherně a Pepa nenadává, takže asi fatální chyby nedělám. Třeboň, Stráž a přede mnou černý bubák, za kterým je rozfoukaná kovadlina kumulonimbu, která ochladila celé území směrem k Dačicům. Obrat nad mateřskou základnu v Hradci, pečlivé pozorování oblohy, protože vše je jako obvykle jistě ve vzduchu, vyhnutí se silné přeháňce v kurzu a zjištění, že dál to opravdu nepůjde. Krátké rozhodování jestli dál na Tábor nebo obrat zpět na západ a na Šumavu. Nakonec volím západ, dolétám téměř zpět k Boubínu a rozhoduji se, že pro dnešek už jsem dost vypečený i utočený. Přístroje ukazují, že domů to mám 40 km a doletím ve 200 metrech. Otočka, 150 km/hod, Pepa stírá mouchy z náběžky a na Hosíně máme nakonec 600 metrů. Volba MacCreadyho konstanty byla možná příliš konzervativní nebo stopa návratu byla příliš optimální :-) Přidala se k nám Faeta, chvíli jsme letěli křídlo na křídlo, u Lišova otáčím, kurz domovská základna, dvě třistašedesátky na brzdách kvůli vytracení výšky a jsme na zemi.
Podle navigace to mělo být lehce přes 300 kilometrů, ve finále 257 km FAI polygon s průměrnou rychlostí 77 km/hod. Naprosto pohodový vyhlídkový let, spoustu zkušeností i pěkných zvedáků a nakonec došlo i na umytí much a uklizení do hangáru.

 

cps

Družstvo Základního výcviku 2015

Družstvo základního výcviku 2015 nezahálí! Využívá každé chvíle a rychle postupuje vpřed.

 

vycvik

Sekání trávy

K sekání trávy, při úpravě VPD nebo k tahání letadel je zapotřebí nejen techniky, ale i opravdových chlapů...

 

sekaci

Úpravy v sekci počasí

V sekci Pro piloty/Počasí bylo přidáno okno Windyty. Zde si můžete volit zobrazení větru, teploty, tlaku a mraků a srážek ve výškách od 0 metrů až do FL100 a to vše pro aktuální datum nebo předpověď na týden dopředu.

Na konci sekce Počasí přibyly informace o počasí z Jindřichova Hradce, které se stahují přímo z meteostanice ČHMÚ. Najdete zde informace o teplotě, vlhkosti, slunečním svitu, rychlosti a směru větru a srážky za posledních 10 minut.

Pepa Šimáček