LKJH

Vaše brána do nebes

  

587 km

Chtěl jsem, aby si hlídači dodržování předpisů také trochu užili prázdniny a nemuseli od rána do večera vysedávat na letišti, hlídat, co se kde šustne a hlásit to na ÚCL a zapůjčil si Duo Discuse od Pepy Buška na Hosíně. Pepa předpovídal na středu dobré podmínky, takže jsme si dali slovo v 11 hodin v jeho hangáru. Už od rána jsem trochu zklamaně pozoroval deku na obloze - všude vysoká oblačnost, přes kterou sice prosvítalo slunce, ale nemělo sílu, aby rozhýbalo termiku. V jedenáct se scházím s Pepou, koukneme na družici a naděje přeci jen svitla - deka se rychle rozpouští a na Šumavě už jsou první kumuly.
Nastává obvyklý rituál - Lambada ven, Duáč ven, Lambada dovnitř, 11 litrů vody do směrovky. Křídla tentokrát zůstanou prázdná. Obloha vypadá plechově, nechci se trápit obtížným kroužením. Zapřáhnout za auto a jede se na start. Tady je skupina plachtařů z Innsbrucku. Létají jako o závod, ale každý během pár minut od vypnutí sedá. Nikde nic. Je nesnesitelné vedro a velmi špatná dohlednost. Kumuly nad Šumavou nejdou ani tušit, natož vidět. V jednu startuje další rakouský borec, po vypnutí se hlásí do vysílačky a na pozadí je slyšet pípající vario. Je čas startovat. Duáč se rozvážně a způsobně rozjíždí, krásně drží směr i náklon, stačí ho jen lehce povzbudit a letí. S Faetou pročesáváme místa, kde to obvykle chodí, ale je to plechové. Občas kopanec, ale nic, co by se dalo točit. Nad Borkem naskočila malá chmurka, míříme tam a je to tu. Uzounký neuspořádaný dvoumetr, který s výškou krásně ožívá a umravňuje se. Nakonec 3m/s a výška 2600 metrů. Průlet páskou a jde se na trať. Deklarovaná je trať Hosín - Nýrsko - Dobersberg - Hosín, 325 km.
Cesta do Vodňan je totální olej. Je to jako lety za podzimních inverzí, kdy se nic nehne. Začínám pochybovat o tom, že to uletím. Pár kilometrů od Vodňan začínají být konečně v oparu vidět mraky vlevo od kurzu na předhůří Šumavy. Otáčím 45 stupňů z kurzu na Husinec a Prachatice. Výška 1160 QNH. Ve Strunkovicích bez provozu, pusto prázdno a já se chystám zakončit nejkratší přelet Duo Discuse bez návratu. Vidím kamenolom u Husince, ze kterého stoupá bílý sloup prachu. Tohle potřebuji. Třímetr do 2400 metrů a přeskok pod krásný mrak po kurzu. 5m/s integrovaných. Vario si vesele píská a začíná jízda. Přímým letem až do Nýrska. Fantastické řady, pod kterými letím 150 km/h a vario ukazuje od nuly do +3 metrů. Vzdávám deklarovanou trať a mířím na jih od Lipna. Mraky začínají končit zhruba 120 km od Nýrska, takže otáčím na západ a valím 130 kilometrů na severozápad. Otočka na Hosín a pořád pod řadami s občasným kroužením ve čtyř nebo pětimetru - míň neberu - skrz přeháňku, kde to jde pořád +1 metr nahoru. U Kašperku ukazuje navigace dokluz na Hosín ve stratosférické výšce, takže netočím, nechávám řady mimo kurz jejich osudu a letím 150 - 170 km/h na Hosín a dál na Třeboň a Chlum u Třeboně. V Chlumu mi to ukazuje dokluz ve 490 metrech, takže otáčím, zpomaluji na 120 km/h a pluji večerní oblohou nad zšeřelou krajinou absolutním olejem v absolutní extázi.
Duo Discus je fantastické letadlo, i přes pekelné vedro byly neskutečné termické podmínky a až na první půlhodinu s trapným průměrem 60 km/h to byla neuvěřitelná jízda s výsledným průměrem skoro 110 km/h. Byl to vrchol mojí letošní sezony, která se fantasticky vydařila díky Martinovi Růžičkovi. Honzovi Fialovi i Pepovi Buškovi.

 

Jsme letka snů a udavačů bláznivých

Tento rok je to díky Martinovi Růžičkovi a Honzovi Fialovi skvělá sezona.

 

302 km

Ve čtvrtek jsem si dal pole, ale v pátek to mělo být dobré. A bylo. Fantastické podmínky, pro mně počasí roku. Udělal jsem si nádherný šestihodinový vyhlídkový let na 300 kilometrů, polétal jsem s Davidem Lískovcem z Tábora a s Kryštofem, ze kterého se rychle stává nejlepší klubový plachtař. Tak snad v AK nedojde k nějakým změnám a nebude muset odejít. Příště zase v oblacích.

 

 

Přeškolení na naviják

Protože se podařilo zprovoznit naviják a rádi bychom pravidelně pořádali navijákové provozy, vydal VLP osnovu pro přeškolení na naviják. Je ke stažení jako PDF zde nebo v sekci Pro piloty/Ke stažení. Je potřeba si přečíst i metodiku Františka Kdéra V-PL-4 na straně 78-88. Ta je ke stažení zde nebo ve stejné sekci Pro piloty/Ke stažení.

Nová nádrž na benzín AVGAS

Dne 30.7. k nám na letiště přivezla firma Traso naší novou nádrž na benzín AVGAS. Nejedná se pouze o nádrž, ale celou technologii včetně výdejního stojanu, zabudovaných filtrů, bezpečnostní a signalizační armatůry, elektronických převodníků a čidel.
Na obrázcích je zachycena přeprava nádrže a její osazení na připravený základ. Podle předpisů je nejbližší okolí této stanice považováno za prostor s nebezpečím výbuchu a tomuto požadavku proto musí vyhovovat veškeré sítě potřebné k jejímu provozu.
Další postup prací je zaměřen na přípojku elektřiny, pospojení včetně hromosvodů a kabeláž datové linky.
Po dokončení těchto prací budou provedeny výchozí revize, dopracování schvalovací dokumentace a vlastní "oživení" stanice.
Po uvedení této stanice D do provozu bude naším dalším úkolem ukončení provozu stávající benzínové stanice před objektem A.
Stará podzemní nádrž bude vyčištěna a odborně zakonzervována a celá technologie demontávána. Veškeré betonové části, jímky ale i litinové poklopy a přípojné sítě budou odstraněny.
Tyto úpravy zahrnou i změny v úpravě cestiček a trávníků kolem prostoru pro diváky a sezení před letištním klubem.
Pak bude naše úsilí opět zaměřeno na další etapu rozšíření čerpací stanice D, ve které plánujeme vybudování výdejního místa na benzín Naturál 95 a naftu (JET).
V této etapě pak hodláme s výhodou použít veškeré funkční díly, které jsme získali nyní zrušením všech těchto starých technologií.
Z tohoto jednoduchého popisu je vidět, že dosažení našeho cíle není jednoduché, a čeká nás ještě značný kus práce.